غزة

19°

وكالة شمس نيوز الإخبارية - Shms News || آخر أخبار فلسطين

خبر عدنان الخباز .. قمح الأرض وسنابل الخير والعطاء

طلة شمس .. يكتبها الأستاذ خالد صادق

× الله يصبحك بالخير يمه يا مجدي , مين الخباز اللي حاطط صورته عالكمبيوتر وقاعد بتكتب تحت صورته كلام , باين عليك بتحبه, والله حتى وجهه سمح وباين عليه محترم وابن ناس.

× مش عارفه مين هذا الخباز يمه, هذا خضر عدنان اللي بيخوض معركة الأمعاء الخاوية مع السجان في سجون الاحتلال, علشان يلغي الاعتقال الإداري, هذا الخباز اللي بيقاتل بجوعه دولة بيخاف منها العالم كله , وبيعمل إلها ألف حساب, هذا خضر عدنان يمه الخباز القائد اللي ما له مثيل.

× أمانه هذا خضر عدنان يمه يا مجدي, الله يصبحه ويمسيه بالخير, هو بيشتغل خباز يمه, والله ما عرفته علشان ما توقعت انه واحد عنده كل هذا الإصرار والعزيمة ممكن يكون خباز, الله يجزيه كل خير ويفرج كربه.  

× انتي عارفه يمه, الراجل هذا زي قمح الأرض, سنبله بها مئة حبه, يوزع خيره على شعبه, هو اللي بيحرث الأرض, وبينثر البذور, وبيحصد الحبوب, وبيصنع من جسده خبزا ليقتات منه شعبه, علشان هيك يمه هو خباز, في علاقة سر بين مهنته وعطاءه, زي السنبلة يمه هيا الحياة, وخضر عدنان بيصنع الحياة. 

× والله يمه انه صعبان عليه, وبكيت علشانه, وبدعي له ليل مع نهار, انه ربنا يفرج كربه, ويفك سجنة, وينصره على مين يعاديه, اليهود فش في قلوبهم رحمة, وبدهم يموتوه, وخايفه عليه من الموت يمه يا مجدي, الله يخليه لأهله واولادة وزوجته, ويرده الهم بالسلامة.

× يمه الموت هو الانتصار بالنسبة للشيخ, لأنه خضر عدنان حامل فكرة , وله هدف, انتي فاكره انه خضر عدنان لما اضرب عن الطعام, مش عارف انه مصيره ممكن يكون الموت, خاصة انه دخل في معركة تحدي مع السجان الصهيوني, هو عارف مصيرة كويس, وهما قالوا له, انك راح تموت, ومش راح ننفذ مطالبك, ورغم هيك قبل التحدي, ودخل في إضراب عن الطعام, الموت بالنسبة للشيخ خضر خيار, اختاره بإرادته علشان خاطري وخاطرك وخاطر شعبه يمه, إحنا ما بنتمى موته لا سمح الله, بس الموت ما بخوفه أبدا لأنه يمه بالنسبة اله الموت انتصار على السجن والسجان.

× بعيد الشر عنه يمه, ما تفول عليه بالموت, الله يخليه لأهلة وولادة وشعبة, الرجال اللي زيه قلائل يمه يا مجدي, والوطن بيحتاجهم أكثر ما بيحتاجنا, الله يرضى عليك ما تجيب سيرة موته قدامي, لأزعل منك, خضر عدنان يمه يا مجدي صار رمز لكل أحرار العالم, وما بدنا نخسره, بدنا إياه يعيش علشان شعبه وقضيته, لازم يعيش ان شاء الله , ويواصل معاركه ضد الاحتلال والسجان. 

× كلامك صحيح يمه, بس علشان الشيخ خضر يعيش لازم يكون إلنا دور في نصرته, لازم نقف معاه ونسانده في إضرابه عن الطعام, هو بيراهن علينا, مش لازم نخذله, السجان الصهيوني يمه بيطلعه على بعض الصور للتجمعات التضامنية الشعبية معاه, اللي ما فيها ناس كثير, علشان يحبط من عزيمته, السجان بيوصل له رسائل انه زي اللي بيحرث في المية, والناس مش ملتفته له, وإضرابه عالفاضي, لازم يشوفنا حوليه يمه وواقفين جنبه, لازم يحس بنا, حتى لو منعوا عنه كل الاخبار, وكان في تضامن حقيقي معه, والله غير يشعر بيه وهو نايم في زنزانته, هو يمه بيحارب علشان مين, ماش بيحارب علشانه. 

× له يمه ايش بتقول يا مجدي, هو إحنا راح نسيبه, والله ما بنسيبة أبدا, وما بنتخلى عنه, هو إحنا نكارين للجميل, وللا ما عندنا غيره على أولادنا, الراجل بيعمل كل هذا علشانا إحنا وإحنا نسيبه, يا حيف عالرجال, قولي يمه ايش لازم نعمل وأنا وإخوتك وأبوك والجيران والحارة والمعارف والأصدقاء كلنا معك, قول يمه يا مجدي. 

× كل واحد له دور يمه, حتى الأطفال لازم يكون الهم دور, لازم نشارك في الفعاليات التضامنية مع الشيخ خضر, لازم ننشط على مواقع التواصل الاجتماعي, لازم نخاطب العالم بكل اللغات علشان يعرف قضيته, لازم نعمل حملات إعلامية في المحطات الفضائية, والإذاعات, والجرائد, لازم يتحركوا مثقفينا, وفنانينا, ورسامينا, ولازم سفاراتنا في العالم يكون إلها دور وتنظم فعاليات تضامنية مع الشيخ خضر, والجاليات الفلسطينية والعربية والإسلامية, لازم السلطة يكون إلها دور في فضح ممارسات الاحتلال أمام العالم, كل هذا وأكثر منه مطلوب يمه, إحنا بنواجه عدو شرس, ما بيعرف الرحمة, وما بيتنازل إلا إذا كان في ضغوطات حقيقية عليه. 

اسمع يمه يا مجدي أنا عرفت دوري, هالوقت رايحة للجيران ونزلين كلنا قدام الصليب الأحمر نعتصم علشان خضر عدنان, وانت كمل دورك وشوف ايش ممكن تعمل, ولما ييجي أبوك من الشغل خليه يلحقني, وإخوتك كلهم راح ينزلوا معي, هو إحنا شويه, والله غير أشوف إحنا وللا هما أولاد الخنازير, والشاطر اللي يضحك في الآخر يا أولاد ال ..... .